"Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning".
- Sanne Stenroos
- 18. dec. 2024
- 2 min læsning
Der findes ikke dårlige medarbejdere, kun mangelfuld faglig udvikling, eller?

Våde tæer får hjernen til at tænke. Søndag morgen var det ikke det bedste løbevejr, og ja, jeg var gennemblødt, og den sætning, som man har hørt hele livet hver gang man blev kold eller våd, den blev ændret, som jeg løb der i regnen.
Alle har haft en dårlig kollega, en medarbejder som "bare ikke var sin løn værd" i andres øjne, men var det medarbejderens skyld? Ofte siger man, at så må medarbejdere finde sig et andet job, hvis han/hun ikke kan "finde ud af det". Men det er vel arbejdsgiver, der har ansat medarbejderen, og måske var medarbejderen kvalificeret til stillingen i starten af ansættelsen, men måske har virksomheden ændret sig sådan, at medarbejderen ikke længere er et godt match, eller at medarbejderen for længst skulle have været på opkvalificering/kursus/træning, fordi at kunne følge med andre medarbejdere i dag?
Det er i min optik arbejdsgivers forpligtigelse at sørge for, at medarbejderne følger med virksomheden. At de trænes og opkvalificeres og kan yde det, der er forventet af dem. I min optik er det også medarbejderens pligt at følge med og bede om, at blive opkvalificeret for at kunne bidrage optimalt - så det går begge veje, men initiativ og ansvar ligger hos arbejdsgiver.
Så er du ansat i en stilling, hvor der ikke er planlagt uddannelse, kurser, træning eller andet og du føler, at du har behov for dette for fortsat at være en værdifuld medarbejder, så skal du booke et udviklingsmøde med din leder og få afklaret, om det er fordi, du ikke har behovet eller om det er fordi, de på længere sigt ikke har brug for din arbejdskraft - og så skal du finde dig et nyt job. Du skal planlægge din karriere, det må du ikke overlade til din arbejdsgiver at forvalte. Hvis man gør dette, kan risikere, at man bruger værdifuld tid/år på at arbejde i en stilling uden fremtid.
Comments